Muncitorii ruși din fostele fabrici de mașini occidentale iau în continuare 80 % din salariu
Volkswagen a închis fabrica din Rusia, dar plătește în continuare 80 % din salariile muncitorilor care stau acasă, dezvăluie publicația progresistă americană The New York Times. În aceași situație se află Volvo, Stellantis, Citroёn, Opel, Jeep, Fiat, Peugeot care au închis uzinele, dar legea îi protejează pe angajați. Companiile de stat rusești au anunțat că vor relua producția Lada și Moskvic, dar nu se grăbesc să cumpere utilajele multinaționalelor, nevoite să plece, în urma impunerii sancțiunilor împotriva Rusiei.
Reporterii au stat de vorbă cu Valeri Volodin, un sudor al fostei fabrici Volkswagen din vestul Rusiei. Merge doar o dată pe lună la serviciu, pentru a-și ridica banii. Primește 50.000 de ruble, echivalentul a 800 de dolari. Toată vara, mărturisește el, a stat la casa de vacanță de la munte și s-a jucat cu copilul. El are 41 de ani.
Sute de mii de muncitori ruși sunt în aceeași situație, mai spune publicația americană
“La peste nouă luni de la invazie, nici efortul de război, nici economia nu s-au prăbușit, încă nu se prefigurează criza pentru ruși”, mai spun autorii investigației.
În urmă cu mai mulți ani, fostul guvernator al Kalugăi, o regiune industrială la aproximativ 120 de mile sud de Moscova, a curtat mult companiile occidentale de mașini. A transformat o economie regională, care fusese orientată în proporție de 80 % către complexul industrial militar sovietic, într-una legată de Occident. Populația de aproape un milion de locuitori trăia bine.
Volkswagen a angajat aproximativ 4.200 de muncitori. Volvo și Stellantis au produs și vândut mărcile Peugeot, Citroёn, Opel, Jeep și Fiat în Rusia. De-a lungul timpului și-au stabilit operațiuni în regiune. Un ecosistem de furnizori și industrii aferente a luat naștere pentru a le servi, angajând cel puțin 25.000 de oameni, potrivit lui Dmitri Trudovoi, președintele sindicatului independent al Asociației Muncitorilor. S-a dezvoltat, astfel, învățământul în limba germană, tinerii aspirând la o muncă de birou.
Până în 2020, doar producția Volkswagen a reprezentat aproximativ 13 % din întreaga producție industrială a regiunii Kaluga.
Moskvitch și Lada se vor reinventa
Acum, majoritatea producătorilor de mașini din regiune și-au oprit operațiunile, iar domnul Trudovoi a spus că muncitorii nu au idee cine ar putea prelua fabricile occidentale și dacă își vor păstra locurile de muncă, mai susține New York Times.
Producția industrială din Kaluga a scăzut cu 30% între februarie și iulie anul acesta, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, potrivit Rosstat, agenția de statistică a Rusiei, devenind printre regiunile cele mai afectate.
Firmele de stat ruse și guvernul au promis că vor înlocui producția celor plecați cu mărci locale. În iunie 2022, AvtoVAZ, care produce cea mai cunoscută marcă auto din Rusia, Lada, a anunțat că noile sale mașini vor îndeplini doar standardele de emisii din 1996 și nu vor avea airbag-uri laterale pentru pasager.
Într-o mișcare simbolică, un afiliat AvtoVAZ, Kamaz, a anunțat că va folosi fabricq din Moscova, eliberată de Renault după invazie, pentru a relansa producția unei mărci de mașini din epoca sovietică, Moscovitsch, care a fost mult timp ironizată.
Kamaz susține că va produce anul viitor 50.000 de mașini „moderne, confortabile, de înaltă calitate și sigure” în fosta fabrică a francezilor, inclusiv prototipuri cu motoare electrice. Pentru a sprijini aceste eforturi, guvernul rus intenționează să canalizeze aproximativ 500 de milioane de dolari către producătorii autohtoni.