Cresc preţurile cu 23%. Analiştii recomandă prudenţă la cheltuieli nejustificate
În următoarele trei luni, managerii companiilor comerciale cred că prețurile vor crește cu circa 23%, reiese dintr-o anchetă a Institutului Național de Statistică (INS). Specialiștii consultați de Europa Liberă îi sfătuiesc pe români ca, pe termen scurt, să renunțe la orice cheltuială nechibzuită.
„Vom intra într-o criză economică profundă, din care vom ieși destul de greu, dincolo de așteptările optimiste ale Guvernului Orban. Ne aflăm într-o zonă în care consumul, prinicpalul motor al economiei, dă rateuri din ce în ce mai puternice”, subliniază, pentru Europa Liberă, Adrian Negrescu, managerul companiei de consultanță Frames.
Citeşte şi: Englezii ştiu de ce/ Rareş Bogdan a primit titlul de “idiotul săptămânii”
În acest context, creșterea prețurilor în comerțul cu amânuntul, așa cum reiese și din datele INS, este ușor de anticipat. Adrian Negrescu argumentează că, în contextul economic dificil, românii sunt prudenți și cumpără mai puține produse și servicii, iar, prin urmare, companiile au încasări scăzute, dar și costuri în creștere. Consecința este o creștere a prețurilor.
„Dincolo de estimările oficiale noi ne așteptăm ca în a doua parte a acestui trimestru, să vedem o creștere între 8-10% a prețurilor, în special pentru bunurile de folosință imediată, adică pe tot ce înseamnă consum agricol, bunuri din hipermarketuri, lucruri de zi cu zi pe care noi le cumpărăm. Toate acestea vin și într-o concordanță cu o potențială depreciere a leului”, spune analistul.
Vânzările din supermarket-uri au explodat
Deja, încă de la primele cazuri de Covid-19 descoperite în România, de la finalul lunii februarie, românii s-au înghesuit în magazine pentru a-și face provizii, iar vânzările în magazine au crescut atunci cu 30%, arată raportul Retail Zoom, care centralizează datele din peste 3.000 de magazine, printre care lanțuri mari precum Mega Image, Cora, Profi, Lidl, Carrefour, Penny sau Metro. Decretarea stării de urgență din cauza pandemiei de coronavirus a făcut să explodeze vânzările în magazine, atât la produse alimentare, cât și la cele de îngrijire personală sau a casei.
citeşte şi: Guvernul face o injecţie de 100 MLD de euro pentru relansarea economică
Băuturile alcoolice, tutunul, ouăle și produsele lactate, laolaltă cu produsele destinate prevenirii îmbolnăvirii cu coronavirus, au fost printre cele mai cumpărate. Iar prețurile au crescut în consecință. Același raport arăta că, media varia între 5% și 30% la peste 90 de categorii de produse monitorizate. La alimente, prețurile au crescut în medie cu 6,4% față de 2019.
Analistul recomandă prudenţă în cheltuieli nejustificate.