România cumpără portul Giurgiulești din Republica Moldova, o afacere sulfuroasă, spălată de BERD

Marius Ghilezan POLITIC INVESTIGAȚII Principal

Guvernul României intenționează să achiziționeze compania care administrează portul Internațional Giurgulești, situat la devărsarea Prutului în Dunăre. Situat pe un teren de 430 metri lungime, primit de Republica Moldova de la Ucraina, în anii ’90, în urma unui schimb de terenuri, este administrat de către societatea ICS Danube Logistics SRL, administrată de dr Dr. Mathias von Tucher, fost angajat al BMW, absolvent al Facultății de Economie din Munchen.

În decembrie 2004, Danube Logistics a semnat un acord de investiții cu Guvernul Republicii Moldova pentru dezvoltarea Portului Internațional Liber Giurgiulești. Danube Logistics este o subsidiară a companiei olandeze Danube Logistics Holding BV. Proprietarul actual al grupului de companii Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Donau Logistik a creat două ecartament pentru traficul feroviar, unul pentru Europa și unul pentru rutele către fosta Uniune Sovietică.

BERD a investit aproape 50 de milioane de euro în construcția portului, a accesorilor, a danelor și a acordat un împrumut pentru o rafinărie.  Guvernul de la Chișinău a investit peste o sută de milioane de euro în infrastructură.

Timp de aproape douăzeci de ani, afacerea a fost extrem de sulfuroasă, acțiunile companiei plimbându-se de la un om de afaceri azer, Rafiq Aliyev, arestat pentru corupție în Azerbaijan, la fostul său angajat Thomas Moser, care a devenit proprietar al portului contra unei sume ridicole de 344 de euro. De fapt, acesta era paravanul omului de afaceri azer, conform Anticoruptie.md.

În anul 2021, BERD răscumpără toate acțiunile și a ajuns unicul acționar al companiei Danube Logistics.

Portul Giurgiuveni este un nod logistic de importanță strategică, unicul din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime, situat la km 133,8 al fluviului Dunărea, în sudul țării, la granița dintre România și Ucraina. Portul permite acostarea navelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, cu o capacitate de până la 10.000 tone.

Guvernul României va constitui o echipă pentru inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în vederea achiziționării de către statul român, prin intermediul Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, a acțiunilor integrale deținute, prin Danube Logistics SRL, de către BERD la Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, conform actelor analizate de Profit.ro.

În urmă cu un an, premierul Marcel Ciolacu anunța că România ar putea cumpăra Portul Giurgiulești din Republica Moldova: ”Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta,” declara premierul Ciolacu.

Nu se știe care e suma pe care o va achita statul român și dacă poate realiza profit pentru a plăti împrumuturile.

Cazul Durov / Libertatea absolută – deținutul cel mai temut din Bastilia Minunatei lumi noi

Loading...

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

sexyvideoshd.net
bokep-indo.me cam brunette in stockings.

Check Also
Save the Planet / Guvernul britanic finanțează programul global de hrană: burgerul din insecte tocate
Pe motiv că pe planetă două miliarde de oameni mor de foame, Cabinetul britanic, condus ...